409022452_10159740669125869_8746818988405040102_n

Φώτης Σαγώνας. Into the Mass.
Έκθεση Ζωγραφικής
Επιμέλεια: Βασιλική-Μαρία Πλαβού
Donopoulos International Fine Arts
Αγ. Θεοδώρας 3, Θεσσαλονίκη, 54623
Εγκαίνια: 15 Δεκεμβρίου 2023, 19:00
Διάρκεια Έκθεσης: 16 Δεκεμβρίου 2023 με 14 Ιανουαρίου 2024
Λίγο πριν την επίσημη παρουσίαση του συλλογικού έργου Ξηρόμερο1, που αποτελεί την ελληνική συμμετοχή στην 60η Διεθνή Έκθεση Τέχνης στην Biennale της Βενετίας, ο εικαστικός και αρχιτέκτονας Φώτης Σαγώνας —μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας του έργου— παρουσιάζει την τρίτη του ατομική έκθεση στη γκαλερί Ντονόπουλος, με τίτλο Into The Mass.
Μέσα από ένα ιδιότυπο εικαστικό continuum επιχειρεί να αποτινάξει έναν επίκτητο ορθοκανονικό σκεπτικισμό στον τρόπο της καθημερινής ζωής και της περιήγησης σε αυτόν τον κόσμο. Στη διαδρομή του, στα σχέδιά του γινόμαστε μάρτυρες μιας επιμονής στο ξεδίπλωμα, στο «σπάσιμο» αυτού που θα αποκαλούσαμε αρχιτεκτονική αναπαραστατική γλώσσα, όπως αυτή συγκροτείται μέσα από γραμμές, κανάβους, αναπαραστατικούς κανόνες, σύμβολα και στοιχεία. Οι προθέσεις αυτής της ανατροπής της κανονικότητας αντηχούν σε όλο το σώμα του έργου του Φώτη Σαγώνα και γίνονται ακόμη πιο ηχηρές σήμερα.
Ανατρέχοντας στη συλλογή σημειώσεων που συνέταξε κατά τη διαμονή του στη μητρόπολη της Νέας Υόρκης, ο Φώτης Σαγώνας προσέγγισε το αστικό τοπίο μέσα από μία συνεχή αποτύπωση του χώρου σε πραγματικό χρόνο, με τον ίδιο ως «πλάνητα» εν κινήσει. Οι γραμμές αρχικά αποτυπώνουν προοπτικές, όγκους, πορείες και προοδευτικά ξεφεύγουν του αστικού κανάβου. Το μάτι βλέπει περισσότερα από τη ζωή που χωνεύεται στα κτίρια. Οι γραμμές καμπυλώνουν σε ένα ιδιοσυγκρασιακό καρδιογράφημα, σαν να περιγράφουν τον συναισθηματικό τόνο της πόλης.
Η σειρά έργων που παρουσιάζονται στην ατομική έκθεση Into The Mass, αποτελεί τεκμήριο μιας προοδευτικής αποκάλυψης, ενός «ξεσκεπάσματος του εαυτού» και της εγγραφής του καλλιτεχνικού του έργου στον πυρήνα της ζωγραφικής. Οι γραμμές του γίνονται ξέφρενες, εκφράζουν δυναμική και ένταση, την πηγαία τους αντίσταση στα όρια της αδιαπραγμάτευτα ορισμένης ζωγραφικής επιφάνειας του χαρτιού. Σε μία προσεκτική ανάγνωση του ζωγραφικού έργου, το μάτι ανακαλύπτει εκ νέου τις χειρονομίες του, ακολουθεί τις εναλλασσόμενες εντάσεις και τα πάχη των γραμμών. Ο παρατηρητής περιπλανιέται σε ένα τοπίο που παράγεται από τη συνεχή εναπόθεση και αφαίρεση ύλης πάνω στη ζωγραφική επιφάνεια, μέσα από μία λογική στρωματογραφίας.
Το έργο συνυπογράφουν οι Θανάσης Δεληγιάννης, Γιάννης Μιχαλόπουλος, Φώτης Σαγώνας,
Έλια Καλογιάννη, Γιώργος Κυβερνήτης και Κώστας Χαϊκάλης. Καλλιτεχνικοί συνεργάτες του έργου είναι η Φωτεινή Παπαχριστοπούλου και το Studio Precarity (Bασιλική-Μαρία Πλαβού και Μάριος Σταμάτης). Επιμελητής της ελληνικής συμμετοχής είναι ο Πάνος Γιαννικόπουλος.
1.Το έργο συνυπογράφουν οι Θανάσης Δεληγιάννης, Γιάννης Μιχαλόπουλος, Φώτης Σαγώνας,
Έλια Καλογιάννη, Γιώργος Κυβερνήτης και Κώστας Χαϊκάλης. Καλλιτεχνικοί συνεργάτες του έργου είναι η Φωτεινή Παπαχριστοπούλου και το Studio Precarity (Bασιλική-Μαρία Πλαβού και Μάριος Σταμάτης). Επιμελητής της ελληνικής συμμετοχής είναι ο Πάνος Γιαννικόπουλος.

Με όρους ανάλογους των διατυπώσεων του Mario Perniolla, στην ανάγνωση των έργων του Φώτη Σαγώνα, η έννοια του τοπίου αντλείται από τη γεωγραφική της καταγωγή και αποκόπτεται από την υποκειμενική όψη […] Η πλαστική εμπειρία περιγράφεται ως μία μετατόπιση του γεοτυπικού συγκείμενου. Δεν αισθανόμαστε
το τοπίο, γιατί ανήκουμε οι ίδιοι σε αυτό.2
Η σωματικότητα στο έργο του κουβαλά μια εξπρεσιονιστική αρετή. Αναμετράται με το ενστικτώδες, επαναδιαπραγματεύεται τη ζωγραφική επιφάνεια μέσα από ένα κατ’ επανάληψιν πρωτόκολλο εμμονικών χειρονομιών.
Βηματίζοντας προς τον Φώτη Σαγώνα, υποθέτω πως η διαρκής επιμονή ως προς τη διατύπωση της αρχιτεκτονικής σημειολογίας ήταν μεταξύ άλλων κι ένας μηχανισμός άμυνας και προστασίας, ώστε ο ίδιος να μην καταναλωθεί από την μητρόπολη.
Σε αντιδιαστολή σήμερα, ο Φώτης Σαγώνας έχει εκραγεί και επεκτείνει τον εαυτό, σε ένα σημείο, όπου ακόμη και οι μητροπόλεις που τον φιλοξένησαν υπέκυψαν στις δικές του μάζες.
Κοιτάζω τα σχέδια του ξανά και ξανά, και διστακτικά αναρωτιέμαι, πως στ’ αλήθεια μοιάζει να καταπίνεις μία πόλη;
Βασιλική-Μαρία Πλαβού

Τρίκαλα, 2023.
Ο Φώτης Σαγώνας είναι εικαστικός και αρχιτέκτων. Έργα του έχουν εκτεθεί στο Museum of the City of New York, στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στην Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης κ.α. Το 2012 έλαβε την υποτροφία Fulbright για εικαστικό έργο στη School of Visual Arts στη Νέα Υόρκη και το 2018 το καλλιτεχνικό βραβείο ARTWORKS του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Το διάστημα 2018 – 2022 δίδαξε εικαστικά, χωρικές αναπαραστάσεις και σχεδιασμό, στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Η Βασιλική-Μαρία Πλαβού είναι αρχιτέκτων μηχανικός (Α.Π.Θ.) και ανεξάρτητη επιμελήτρια. Έχει επιμεληθεί τις εκθέσεις Please Please Me, the symptoms projects, Άμφισσα (2020), Cra(u)sh Or How You made Me Kiss the Pavement, Grace, Αθήνα (2020), και τις performance Anthology of Cracks του Χρήστου Δεληδήμου, Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραία, Αθήνα (2020), Genesis21 <3 του Μάριου Σταμάτη, St.George Lycabettus, στα πλαίσια του Rooms2019, Αθήνα (2019). Το 2022 βραβεύτηκε με το Young Book Designers Award του Ινστιτούτου Γκαίτε.
Perniola, M. (2004). Plastic Landscapes. In The sex appeal of the Inorganic. essay, Continuum.
2.Perniola, M. (2004). Plastic Landscapes. In The sex appeal of the Inorganic. essay, Continuum.